Meditatie is niet zweverig

Gepubliceerd op 4 november 2019 15:05

De meest stressvolle periodes in mijn leven waren een stuk beter vol te houden door regelmatig te mediteren. Het effect van meditatie is voor mij heel concreet. Maar je hoeft mij niet op m'n groene ogen te geloven. De wetenschap heeft er talloze malen onderzoek naar gedaan en de resultaten liegen er niet om.

Onderzoek wijst uit dat de hersenen van mensen die mediteren er anders uit zien dan die van mensen die niet mediteren. In de hersenen van mensen die mediteren werd gemeten:

  • een hoog niveau van activiteit in die delen van de hersenen die helpen om positieve emoties te vormen, zoals: geluk, enthousiasme, vreugde en zelfbeheersing,
  • een verlaagd niveau van activiteit in die delen van de hersenen die samenhangen met negatieve emoties, zoals: depressie, egocentrisme en een gebrek aan geluk of voldoening,
  • het rustiger worden van het deel van de hersenen waarin angst en woede worden opgewekt,
  • het vermogen om zelfs in extreem verstorende omstandigheden een staat van innerlijke vrede te bereiken, en
  • een uitzonderlijk vermogen voor empathie en afstemming op de emoties van andere personen.

Goed, om een soort dalai lama te worden moet je dagelijks een langere tijd mediteren. Maar ook door regelmatig kort te mediteren bereik je al effect. Een verminderde gevoeligheid voor stress, een verbeterd concentratievermogen en een beter werkgeheugen liggen al vrij snel binnen bereik.

Hoe vaker en langer je mediteert, hoe meer je ervaart van de voordelen, zoals structureel verminderde gevoeligheid voor spanningen en een minder snel afdwalende geest.

Genoeg reden dus, om het eens uit te proberen. Maar waar o waar vind je de tijd om op een kussentje te gaan zitten met je ogen dicht? 

Tip 1: Mediteer op een moment dat je toch al niets hoefde te doen en die je normaal zou gebruiken om Instagram door te scrollen.
Tip 2: Kies een geleide meditatie die bij je past qua lengte, inhoud en stemgeluid. Beter 1 minuut mediteren dan geen minuut.
Tip 3: Alles is goed. Mediteren kan niet mislukken. Keer je aandacht naar binnen en hup, daar mediteer je al. 

Extra hulp nodig? Luister hier gratis mijn geleide meditaties en visualisaties via Soundcloud. 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.